CZYM JEST AUTYZM?


Autyzm to całościowe zaburzenie rozwojowe, które ingeruje od wewnątrz w całą osobowość człowieka. Nieprawidłowości  rozwoju widoczne są w tak ważnych sferach rozwoju jak:


język, komunikacja, kompetencje społeczne, rozwój emocjonalny, poznawczy oraz ruchowy.


Autyzm diagnozowany jest najczęściej w okresie dzieciństwa, ale wbrew obiegowej opinii nie występuje  tylko w tym okresie rozwoju człowieka.
Jak pokazują badania autyzm i całościowe zaburzenia rozwoju mogą stać się jedną z
najczęstszych przyczyn niepełnosprawności u dzieci. W krajach zachodnich zaburzenia autystyczne o różnym nasileniu diagnozowane są średnio u co 150-go lub nawet u co setnego rodzącego się dziecka.

To znacznie więcej niż jeszcze 20 lat temu - eksperci mówią o globalnym kryzysie.
Każde dziecko z autyzmem jest inne, a nieprawidłowości oraz ich stopień natężenia w poszczególnych sferach jest specyficzny u poszczególnych dzieci. Wcześnie podjęta terapia skupiająca się na kształtowaniu umiejętności dziecka, których rozwój nie przebiega prawidłowo, umożliwia oraz ułatwia integrację  dziecka w grupie rówieśniczej oraz funkcjonowanie w codziennym jego życiu.

 

CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ?
• opóźniona nauka mówienia,
• małomówność,
• powtarzalne ruchy,
• kompulsywne układanie przedmiotów,
• brak kontaktu wzrokowego,
• brak przyjemności związanej z bliskością,
• trudności w odróżnieniu „ja” od „ty”,
• trudności w rozpoznawaniu emocji innych,
• trudności w rozpoznawaniu ironii, metafor, dowcipów,
• trudności w stosowaniu komunikacji niewerbalnej,
• wąskie zainteresowania,
• nieumiejętność zmiany tematu rozmowy.


Pedagog

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

31 marca

 

 

Witam Was Uczniowie

 

Proponuję poćwiczyć i udoskonalić technikę czytania:

 

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE TECHNIKĘ CZYTANIA I ZROZUMIENIE

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

30.03.2020r.

 

Ćwiczenia pamięci- miłej zabawy:  karta pracy

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

26.03.2020r.

 

Bociana można wydrukować i połączyć wszystkie kropki zgodnie z

rysunkiem.

 

 

karta pracy do druku

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20 marca 2020,

 

Szanowni rodzice


Kilka wskazówek jak będzie wyglądał nauka ucznia zdalnie- dom?
 


W związku z wprowadzeniem nauczania zdalnego w sytuacji zagrożenia
epidemicznego został przygotowany poradnik dotyczący organizacji procesu nauki w
warunkach domowych. Obecna sytuacja jest wyzwaniem zarówno nauczycieli, jak i
dla Państwa i Waszych pociech. Można skorzystać z wskazówek dotyczących
dostosowania przestrzeni i czasu oraz zapewnienia optymalnych warunków do nauki
swoim dzieciom.

 


CZAS NA NAUKĘ:


1. OGÓLNE SUGESTIE


a.) mózgu dziecka najlepiej przyswaja materiał w godzinach
porannych od 9:00 do 12:30.  A ich gotowość do nauki przypada
między 8:00 a 15:00.


b.) warto ustalić z dziećmi stałe godziny na naukę w domu.


Czas na naukę nie powinien być przerywany na inne czynności,
które można odłożyć na później.


2. TEORIA – TEORIĄ, A ŻYCIE…


Od czego uzależniony jest czas na naukę?


– Różnego czasu dodawania przez nauczycieli materiałów i
zadań do wykonania;


– dostępu do komputera i Internetu;


– czasu pracy rodzica i jego dostępności;


– wieku, możliwości dziecka, jego stanu psychofizycznego,
stopnia zaspokojenia potrzeb podstawowych.

 


Dlatego tak ważne jest dostosowanie warunków do
indywidualnych potrzeb Państwa rodziny, z jak największym
dostosowaniem do zasad stałości i ciągłości nauki.

 


KIEDY DZIECKO NIE POWINNO SIĘ UCZYĆ?


a.) po posiłku, zwłaszcza głównym tj. obiedzie, kolacji – ponieważ
organizm nastawiony jest na trawienie; wtedy zalecany jest czas na
odpoczynek;


b.) późnym wieczorem, po godzinie 20:00 – 21:00;


c.) kiedy dziecko jest zmęczone, przeziębione, chore


d.) kiedy dziecko jest w silnych emocjach –np. złość, strach,
ekscytacja.

 

 

ORGANIZACJA MIEJSCA DO NAUKI


a.) Stałe miejsce do nauki , własny pokój i własne biurko, oczywiści
jeśli każde dziecko ma do dyspozycji swoje biurko.


b.) biurko uporządkowane


c.) wysokość biurka i krzesła dostosowana do wzrostu dziecka;


d.) światło powinno padać od strony lewej lub z prawej, w zależności
od tego czy dziecko jest prawo czy leworęczne;


e.) cisza i spokój, tj. brak bodźców rozpraszających w tle typu
telewizor, grające radio, głośne rozmowy domowników;

 


PODSUMOWUJĄC:


1. Zróbcie tygodniowy plan pracy.


2. Ustalacie stałe godziny nauki, oczywiści jeżeli jest to możliwe.


3. Ustalacie miejsce pracy i nauki.


4. Musi by spokój, nikt nie może wam przeszkadzać.


5. NIE MIESZAJCIE KONTEKSTÓW


6. Zawsze zaczynamy od sprawdzenia, które zadania są trudniejsze
i od nich zacznij


7. Nie odchodzimy od nauki, oczywiście potrzemy są ważne.


8. Pracujemy zgodnie z godzinami lekcyjnymi, przerwa.


Rodzicu, pytaj, pochwal, próbuj zrozumieć tok myślenia
twojego dziecka.

 

 

 

Pozdrawiam serdecznie


Pedagog, logopeda Grelowska Edyta
W razie pytań, porad można dzwonić 513 055 913