Dbanie o prawidłową wymowę nie ogranicza się do granic gabinetu logopedycznego, dlatego tak ważne są ćwiczenia utrwalające, wykonywane w domu. Wystarczy 10 minut dziennie systematycznych ćwiczeń by osiągnąć sukces w prawidłowej wymowie. Zachęcam rodziców do współpracy i regularnych ćwiczeń w domu.
Oto przykładowe zestawy ćwiczeń, które mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy:
a) ćwiczenia warg:
- wymawianie na przemian „a - o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej dolnej
- naprzemienne wymawianie „i – u”
- cmokanie
- parskanie - wprawianie warg w drganie
- masaż warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
- wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o, itp.
- wysuwanie warg w „ryjek”, cofanie w „uśmiech”
- ziewanie przy bardzo szeroko otworzonej buzi
- "uśmiech i dzióbek" – szeroki uśmiech na złączonych wargach i dziubek (jak do całusków)
b) ćwiczenia języka:
- dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę lewego i prawego kącika ust
- oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych
- wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej
- "malowanie sufitu" w buzi – przy otwartej buzi język przesuwa się od zębów do gardła
- liczenie zębów – dotykamy czubkiem języka po kolei dolnych (a później górnych) zębów podczas szerokiego otwierania jamy ustnej
- kląskanie – przyklejanie do podniebienia całego języka i głośne jego odklejanie
- piłeczka w buzi – wypychanie językiem policzków od środka
- rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka
- oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami, usta zamknięte
c) ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
- wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
- wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np.
ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę
ka, ko, ke, ky, ki, ku
ak, ok, ek, ik, yk, uk
- wypowiadanie sylab i logotomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki,igi, ago, ege, itp.
- wciąganie powietrza przez rurkę (zabawa w przenoszenie skrawków papieru za pomocą rurki)
d) ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie przez rurkę - słomkę do szklanki z wodą
- dmuchanie na wiatraczek, skrawki waty, papieru, kolorowe piórka
- zdmuchiwanie świeczki
- wydmuchiwanie baniek mydlanych
- naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu
- liczenie na jednym wydechu.
- powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych
- powtarzanie zdań szeptem
Życzę powodzenia!
Kornelia Kania - logopeda