POMYSŁY DLA RODZICÓW DOTYCZĄCE STYMULOWANIA ROZWOJU MOWY U DZIECKA

 

 

SZANOWNI RODZICE!

 

         Poniższe ćwiczenia i zabawy mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy dziecka.

 

1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie miękkie) -  wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w formie zabawy, w wolnym tempie z twarzą zwróconą w kierunku dziecka.

a)   ćwiczenia warg

–   szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam”,

–   nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników,

–   cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków,

–   parskanie wargami – zabawa w konika,

–   wyraźne wymawianie samogłosek:
 

aaa – zabawa w usypianie lalki, misia

uuu – zabawa w lecący samolot

eee – zabawa w naśladowanie płaczu dziecka
 

–   naprzemienne wypowiadanie:

                          e – o – naśladowanie samochodu policyjnego

                           i – u – naśladowanie karetki pogotowia

                          e – u – naśladowanie straży pożarnej

 

b)   ćwiczenia języka

 

–   oblizywanie językiem warg (usta szeroko otwarte, można posmarować je miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „ głodny miś”,

–   naprzemienne układanie języka w kąciki ust – zabawa „ tykający zegar”,

–   oblizywanie językiem górnych zębów – zabawa „szczotka myje zęby”,

–   kląskanie językiem – zabawa w naśladowanie chodu konia,

–   „przysysanie” języka do podniebienia,

–   język malarz - „malowanie” językiem wałeczka za górnymi zębami.

 

2. Ćwiczenia oddechowe.

Zwracamy uwagę na prawidłowy sposób oddychania u dziecka: powietrze nabieramy nosem, usta są zamknięte, a wydychamy ustami.

 

–   wdech przez nos, wydech ustami,

–   dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na niteczkach,

–   zdmuchiwanie kolorowych skrawków papieru z gładkiej powierzchni, np. stołu – zabawa w tańczące papierki,

–   zabawa w wąchanie kwiatków, wąchanie mydełek zapachowych, opakowań po kremach (wdech nosem, wydech ustami),

–   przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru,

–   dmuchanie na płomień zapalonej świeczki tak, żeby nie zgasł.

 

3. Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze.

 

a)   naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty z bliskiego otoczenia dziecka. Do zabawy należy użyć zabawek lub ilustracji przedstawiających przedmioty, zwierzęta.

 

 

Polecenie: Pokazujemy dziecku zabawkę lub ilustrację np. kotka i mówimy:

 

To jest kot – kot miauczy miau, miau, miau (następnie zachęcamy by dziecko próbowało powtórzyć tak jak robi kotek)

To jest pies – pies szczeka hau,hau,hau

To jest krowa – krowa muczy mu,mu,mu

To jest kura – kura gdacze ko,ko,ko

To jest piłka – piłka skacze hop, hop,hop

To jest auto – auto jedzie bum,bum,bum

 

b)   wierszyki dźwiękonaśladowcze – czytamy dziecku wierszyki i zachęcamy by próbowało naśladować słyszane w wierszu odgłosy.

 

 

Rozwijanie zasobu słownictwa biernego i czynnego u dziecka:

  1. wskazujemy i nazywamy w obecności dziecka różne przedmioty z najbliższego otoczenia np. ubrania, zabawki, zwierzęta, pokarmy,
  2. komentujemy każdą czynność wykonywaną razem
    z dzieckiem i w obecności dziecka np.:

–   w trakcie ubierania dziecka nazywamy części garderoby: bluzka, rajstopy, sukienka, spodnie, buty, pantofle, czapka, kurtka itp.,

–   w trakcie kąpieli nazywamy części ciała, np. myjemy nóżki, brzuszek, rączki, buzię, uszka itp. W trakcie pobytu z dzieckiem w kuchni nazywamy pokarmy oraz przedmioty używane podczas jedzenia, np. „ biorę kubek, wlewam mleko, mleko jest smaczne, Ania będzie pić mleko itp.,

–   w trakcie zabawy z dzieckiem  nazywamy przedmioty, którymi bawi się dziecko: np. bawimy się klockami, zbudujemy dom , dom będzie duży itp.,

–   zachęcamy dziecko do nazywania przedmiotów i czynności z życia codziennego związanych z jedzeniem, zabawą, myciem, ubieraniem się,

–   czytamy dziecku krótkie ilustrowane bajki, a następnie zachęcamy dziecko do nazywania obrazków,

–   oglądamy z dzieckiem zdjęcia rodzinne i zachęcamy do wskazywania i nazywania osób znajdujących się na zdjęciach oraz czynności wykonywanych przez dziecko,

–   ćwiczenie rozumienia – zachęcamy dziecko do rozpoznawania i wskazywania części ciała przedmiotów, osób, i czynności znanych dziecku z codziennego funkcjonowania,  np.:


                                     pokaż gdzie jest .....tata.......

podaj mamie .......buty........

weź do rączki ......piłkę ........
 

–   rysujemy wspólnie z dzieckiem przedmioty znane z najbliższego otoczenia - rysując mówimy:

 

„Teraz rysuję dom. Dom ma okna, drzwi, dach i komin” itp. Następnie zachęcamy dziecko do wskazywania i nazywania tego, co zostało narysowane.

 

 

 

Życzę powodzenia i zapraszam na konsultacje!

Dominika Szklorz

– neurologopeda, oligofrenopedagog, terapeuta ręki